01 April 2009

Kursus Kepimpinan Pengawas SK Serkam Darat

Pada 27 hingga 28 Mac yang lalu, ahli PRS sekolah kami telah dijemput untuk menjadi fasilitator di sebuah sekolah rendah iaitu Sekolah Kebangsaan Serkam Darat.Pada mulanya sekolah tersebut menjemput pelajar tingkatan 5 tetapi disebabkan masalah yang tidak dapat dielak..sebahagian pelajar tingkatan 4 juga dijemput untuk menjadi fasi.

Menurut pengalaman seorang fasi..dia kata mula-mula agak susah untuk mengawal kanak-kanak di sana mungkin belum mesra lagi agaknya tapi selepas satu malam bersama, hubungan kami dengan mereka mula rapat.kami bersama-sama menyanyikan lagu tema kami iaitu 'demi matahari' dan banyak permainan yang dijalankan.





Sewaktu program berakhir..kami menyanyikan lagu Doa Perpisahan bersama-sama .....tanpa disedari terdapat beberapa orang pelajar menitiskan air mata mereka kerana sedih ingin berpisah dengan fasi-fasi. Diharap pemimpin pelajar Sekolah Rendah Kebangsaan Serkam Darat mendapat pengajaran dan pelbagai teknik untuk memimpin kawan-kawan yang lain menerusi info ceramah yang disampaikan oleh ummiB dan LDK yang dijalankan oleh Fasi. Keep it up.
Kepada anak-anak fasi, jadikan pengalaman ini sebagai wadah untuk menambah keyakinan diri dalam membina hubungan dengan orang lain. Bukan mudah untuk menjadi pemimpin tetapi ianya boleh dipelajari dari masa ke semasa.
Pengalaman adalah suatu perkara yang mahal dan tidak dapat dijualbeli.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan