20 Julai 2009

SEKADAR RENUNGAN

Pesanan untuk diriku dan semua anak-anakku...

Pesan Rasulullah saw dalam sabdanya ” Barangsiapa yang ingin mudah mengingati ilmu yang dipelajarinya, maka adalah wajar baginya membiasakan atau melazimi 5 perkara”
1. Mendirikan sembahyang malam (qiamullail) meskipun hanya 2 rakaat.
2. Sentiasa berada dalam keadaan berwuduk.
3. Sentiasa bertaqwa kepada ALLAH samada ketika berada di khalayak ramai atau sorang diri.
4. Mengambil makanan sekadar untuk beribadah iaitu sekadar untuk menguatkan diri beribadah kepada ALLAH.
5. Sentiasa membersihkan mulut

Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah berbicara yang baik-baik atau diam.”(HR. Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda:”Jadikanlah anak-anakmu hanya takut kepada Allah”(HR. Thabrani)
Diantara tertib terpenting bagi orang yang menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat ialah; Menjauhi sifat-sifat sombong, berlaku kasar, berkata nista dan mencaci maki terhadap orang yang mengerjakan maksiat. Sebab, yang demikian boleh menghapuskan pahala yang besar bahkan mendatangkan dosa dan siksa malah akan menyebabkan kebenaran yang diserukannya itu ditolak oleh orang-orang yang mengerjakan maksiat.(Habib Abdullah Al Haddad)

Seorang mukmin adalah pemimpin bagi dirinya dan selalu menghisab dirinya.(Hasan Al Bashri)

Jika engkau merasakan kekesatan dalam hatimu, maka duduklah dengan orang-orang yang berdzikir dan orang-orang zuhud”(Ahmad bin Abi Al Hawari Ad Damsyiqi)

Jangan remehkan sedikitpun tentang ma’ruf, meskipun hanya menjumpai kawan dengan berwajah ceria (tersenyum).(HR. Muslim)

Jangan sekali-kali engkau menganggap ada sesuatu lebih penting dari jiwamu sendiri. Karena sesungguhnya, tak ada istilah sedikit dalam perbuatan dosa.(Umar bin Abdul Aziz)

Rasakanlah kerendahan saat engkau ruku’ dalam solat. Karena engkau meletakkan jiwamu pada asalnya, yakni tanah. mengembalikan cabang ke pokoknya, dengan cara bersujud ke tanah yang darinya engkau diciptakan.(Imam Al Ghazali)

Rasulullah SAW bersabda:”Kemuliaan seseorang adalah agamanya, harga dirinya (Kehormatannya) adalah adalah akalnya, sedangkan ketinggian kedudukannya adalah akhlaknya.(HR. Ahmad dan Al Hakim)

Semoga kata-kata mutiara ini menjadi pedoman buat diriku yang selalu lalai dan lupa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan