14 Julai 2010

Perjuangan belum berakhir....ia baru bermula

Anak-anak, program Seiring Jalan kita akan diadakan Jumaat 16 Julai 2010. Rata-rata ada anak-anak yang gembira dan tidak kurang juga yang cemas dan bimbang dengan kehadiran ibu bapa berjumpa dengan guru tingkatan. Apapun yang berlaku sudah menjadi sejarah. Apa yang penting ialah yang akan kita harungi di hari mendatang.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Orang mu’min yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada orang mu’min yang lemah. Namun keduanya itupun sama memperoleh kebaikan. Berlumbalah untuk memperoleh apa saja yang memberikan kemanfaatan pada mu dan mohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah merasa lemah. Jikalau engkau terkena oleh sesuatu musibah maka janganlah engkau berkata: “Andaikata saya mengerjakan begini, tentu akan menjadi begini dan begitu.” Tetapi berkatalah: “Ini adalah takdir Allah dan apa sahaja yang dikehendaki olehNya tentu Dia melaksanakannya,” sebab sesungguhnya ucapan “andaikata” itu membuka pintu godaan syaitan.” (Riwayat Muslim)

.Kita perlu membentuk diri kita menjadi orang yang kuat. Seorang yang kuat dari segi pemikiran, fizikal, ilmu dan tindakan.

Orang cemerlang adalah orang yang melatih dirinya untuk sentiasa bekerja kuat, optimis pada masalah serta bersangka baik dengan musibah.

Dia menerima kesilapan dengan pemikiran positif serta tidak pernah merasa menyesal di atas segala salah dan silap yang dilakukan olehnya.

Frasa ‘work hard, work smart’ sudah jadi kurang sesuai pada hari ini.

Pilihlah untuk menggunakan frasa ‘work hard in smart way’.

Dalam kita bekerja kuat, kita perlu bekerja dengan cara yang pintar supaya kerja kita benar-benar mendatangkan hasil. Kita rugi apabila kita bekerja keras tapi hasil kerja kita kurang memuaskan.Insyaallah anak-anak teruskan usaha, kaji kekuatan dan kelemahan diri. Perbaiki kelemahan, kongsi kekuatan, cari kumpulan belajar agar kita sentiasa merasa kuat dan sokong menyokong antara satu sama lain.

1 ulasan: