18 Januari 2012

Langkah Ke Arah Sikap Yang Positif.

Apabila berbicara tantang 'matlamat', ramai yang akan terfikir tentang keinginan mereka teradap matlamat pelajaran, kewangan dan juga matlamat kesihatan diri mereka. Akan tetapi bagaimana pula dengan matlamat untuk menjadi orang yang lebih berguna hari demi hari? Bagaimana pula dengan matlamat untuk menjadi orang yang lebih berfikiran positif? Apa pula matlamat anda dalam membina keyakinan diri yang lebih tinggi? Terdapat beberapa cara yang anda boleh bat untuk memperkasakan diri anda setiap hari. Antaranya ialah:-

1. Bina tabiat kerja yang baik:- Kebanyakan tabiat kerja kita adalah hasil dari pekerjaan dan didikan kita terdahuulu, yang mana ada di antaranya yang tidak mendatang hasil. Untuk membuang tabiat anda dan mengubahnya untuk kebaika anda perlu bertanya pada diri anda, " Mengapa saya melakukan kerja ini dengan cara ini dan bagaimana saya boleh memperkasakannya lagi?"

Sentiasalah berusaha untuk bekerja dengan lebih efisien dan pelajari sene memberi keutamaan ( art of prioritization ) pada tugas - tugas anda dengan menetapkan matlamat kerja dan mengikutinya.

2. Kelilingkan diri anda dengan orang yang berjaya:- Salah satu cara untuk mencapai tahap kejayaan yang anda mahukan ialah dengan membina kerjasama dedngan orang - orang yang berjaya yang telah mencapai matlamat yang sama dengan apa yang anda mahukan. Untuk menjadi orang yang mencapai kejayaan yang sama dengan apa yang anda mahukan. Untuk menjadi orang yang mencapai kejayaan anda mesti berfikir dan bertindak seperti orang yang berjaya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan