16 Jun 2009

TINGKATKAN MOTIVASI DIRI MELALUI RASA PERCAYA

Otak adalah aset paling berharga bagi kebanyakan orang dan juga aset yang paling kurang dihargai. Aset itu, bila ditangani dengan semestinya, akan mampu memberikan hasil secara dramatik. Aset yang tidak dapat dikenakan harga setinggi apapun. Itulah otak manusia, fikiran dan proses berfikir. Otak merupakan kawasan penyimpanan yang kapasitinya luarbiasa, menjadi penting untuk berhati-hati di dalam mengisi kandungannya. Sebahagian orang mempunyai otak yang penuh dengan pemikiran dan pengalaman negatif.
5 langkah yang diperlukan untuk membangun kepercayaan diri dan rasa percaya diri tentang motivasi diri dari dalam.
1. Hindari Mencari-Cari Alasan. Begitu ramai orang membatalkan niat mereka dengan mengajukan alasan yang tidak masuk akal dan samasekali salah. Seperti Saya tidak boleh, Saya tidak mampu sebab...Siapapun dapat menberi alasan bagi setiap persoalan. Untuk membangun kepercayaan diri, jangan sekali-kali membuat alasan. Perkara ini mungkin dapat menyenangkan dan mententeramkan hati, tetapi alasan-alasan hanya akan menghambat seseoarang dari mencapai sasaran. Ingatlah bahawa otak anda adalah kawasan penyimpanan -- apa yang anda masukkan pada gilirannya akan keluar lagi, jadi gantilah hal-hal negatif kepada hal-hal positif.

2. Gunakan Daya ImajinasiOtak. Dengan kapasitinya yang tidak terbatas dapat membantu anda mencapai cita-cita jika kita berinya kesempatan. Biarkan otak kita menggambarkan diri anda sebagai peribadi yang anda inginkan. Semakin anda memikirkan apa yang anda inginkan semakin besar kepastian akan suatu hasil yang positif. Jika anda terus menerus membiarkan fikiran anda dipenuhi dengan bermacam-macam pemikiran mengenai penyakit dan kesihatan yang buruk, anda hampir pasti akan mengalami penyakit yang anda fikirkan. Jika anda terus menerus memikirkan hasil negatif tentang pergaulan , pemikiran itu akan berakarumbi dalam diri anda. Oleh itu dalam proses membangun kepercayaan diri dengan menggunakan proses kesan daya imaginasi otak, penting untuk kita yakin pada perkara yang positif seterusnya menghasilkan keasn yang positif yang mengarah kepada sasaran anda, cita-cita dan kebahagiaan dalam hidup.
3. Jangan Takut Gagal. Kegagalan telah menghalang begitu ramai orang sehingga mereka mundur sebelum mencuba atau meraih hasilan sebab mereka tidak mampu menerima kemungkinan untuk gagal. Sebahagian orang benar-benar tidak pernah mencuba sesuatupun sebab rasa takut gagal ini telah menguasai otak mereka selamabertahun-tahun. Setiap hari mereka memikirkan kegagalan ini sehingga mereka tidak pernah sungguh-sungguh melakukan sesuatu dan pada akhirnya mereka tidak percaya diri dan penuh keraguan.
4. Penampilan Membentuk Kepercayaan Diri. Penampilan diri memang bukan segalanya. Kadang-kadang perlu untukmembelanjakan wang demi penampilan diri yang menarik, kerana dengan penampilan diri yang menarik memberi kesempatan yang ada dalam diri anda untuk merasa baik tetapi haruslah bersikap realistik. Sebahagian orang bersikap berlebihan dalam penampilan mereka dan pada akhirnya semua itu hanya demi kepuasan ego mereka.
5. Susunlah Catatan Mengenai Kejayaan Yang Diperolehi. Setiap orang pernah mencapai kejayaan dalam hidupnya. Fikirkan balik kejayaan anda yang paling awal yang mungkin terjadi pada masa sekolah ketika memenangi lumba lari misalnya. Mungkin juga peristiwa dapat ucapan tahniah ketika memenangi pertandingan lukisan. Ini dapat dilakukan secara lisan pada suatu audio kaset atau buku catatan.Anda boleh melihat kembali catatan dan memperbaharui aset paling berharga anda dengan kenangan akan kejayaan tersebut.Motivasi hanya dapat mengabadikan diri berdasarkan harapan. Untuk memotivasi diri, seseorang harus memiliki harapan tentang sebuah masa depan. Oleh itu dalam memotivasi diri seseorang bertanggungjawab untuk menciptakan sendiri harapannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan