06 November 2011

Keistimewaan Zulhijjah

Zulhijjah adalah bulan kedua belas dalam takwim hijrah dan tergolong dalam bulan haram selain dari muharam, rejab dan zulkaedaha. Kelebihan bulan mulia ini disebutkan Allah dalam firman-Nya yang bermakasud:-

" Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah ialah dua belas bulan dalam kitab Allah semasa dia menciptakan langit dan bumi, antaranya empat bulan yang dihormati. Demikianlah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya dirimu dalam bulan itu; dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguuhnya Allah berserta oarang yang bertakwa. (At-Taubah : 36)

Zulhijjah bermaksud yang memiliki haji kerana rukun islam kelima itu ditunaikan dalam bulan berkenaan. Amalan mulia ini dilakukan Nabi Ibrahim A.S dan diteruskan anak cucunya daripada keturunan Nabi Ismail A.S sehingga zaman Rasulullah SAW.

Bulan ini menghimpunkan banyak keistimewaan yang disediakan Allah SWT bagi muslim yang mengharapkan keredhaan dan pengampunan Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksudnya:- "Tiada satu hari pun amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari ini, iaitu sepuluh hari Zulhijjah." Sahabat baginda SAW bertanya:- Apakah juga (pengecualian itu) termasuk jihad pada jalan Allah? Ujar baginda: Tidak juga (termasuk) berjihad pada jalan Allah kecuali bagi sesiapa yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa plang apa-apa pun." ( Hadis riwayat Al-Bukahri )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan