21 Februari 2012

Bagaimana Mengurus Mental dan Emosi.


Pelajar yang berhadapan dengan peperiksaan awam seperti UPSR,PMR,SPM dan STPM mungkin berasa berdebar pada tahun ini. Ia merupakan perasaan lumarah bagi mereka yang akan menduduki peperiksaan penting itu. Namun, jika perasaan tersebut tidak dapat dikendali atau diururs dengan baik boleh menjejaskan persiapan menghadapi peperiksaan itu nanti. Sebenarnya, terdapat beberapa tip bagaimana mengurus mental dan perasaan dengan baik dan jiwa akan menjadi tenang.

1. Kekalkan Kesihatan Tubuh Badan
Otak yang cergas datang daripada badan yang sihat. Se
bagai tambahan, otak yang cergas akan memberi kesan positif kepada perasaan seseorang. Minda perasaan sangat berkait rapat dalam faktor menentukan tingkah laku positif. Badan yang sihat, minda yang cerdas, emosi yang stabil dan rohani yang mantap merupakan resepi yang terbaik untuk menjadi insan yang seimbang dan cemerlang. Untuk mendapat kesihatan fizikal yang baik, senaman dan makanan yang sihat perlu diamal dan dijaga. "Kebahagiaan manusia terletak kepada kesihatan yang baik."

2. Salurkan Kemarahan dengan Cara yang Betul.
Kemarahan merupakan api yang membara dalam jiwa. Sifatnya boleh memusnahkan fikiran dan perasaan. Namun api juga boleh disalurkan untuk mendapat hasil tenaga. Tukarkanlah api kemarahan anda ke saluran yang boleh memberi kekuatan dan semangat ke arah yang lebih baik dan bermakna. Api kemarahan yang ada dalam jiwa merupakan tenaga yang sedia digunakan untuk meningkat potensi yang ada di dalam diri anda.

3 Sentiasa Bersedia untuk membuat Kebaikan

Dalam Al-Quran dinyatakan apabila manusia dibangkitkan semula, mereka akan menyesali tentang kehidupannya yang lalu sehinggakan mereka memohon kembali ke dunia untuk membuat segala kebaikan yang ada. Penyesalan yang begitu tidak lagi berguna. Belajarlah dan amalkanlah perbuatan baik ketika kita berada di dunia ini kera
na akan memberi kesan positif terhadap diri dan persekitaran.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan