16 Februari 2012

Kesalahan dalam Menuntut ilmu


Terdapat beberapa kesalah yang wajib dijauhi oleh penuntut ilmu.

1. Hasad
Ertinya, membenci datangnya nikmat Allah kepada seorang hamba. Dia adalah ketidaksenangan seseorang terhadap nikmat yang Allah berikan kepada orang lain. Maka ini adalah hasad, baik dia mengharap hilangnya nikmat itu atau tetap ada, akan tetapi die membenci hal itu. Hal ini sebagaimana dijelaskan oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, dia berkata, "Hasad adalah kebencian seseorang atas nikmat yang Allah berikan kepada orang lain."

Setiap jiwa pernah luput dari sifat hasad ini, yakni terkadang dia mendesak kedalam jiwa, tetapi dijelaskan dalam satu hadis, "Jika engkau hasad muka janganlah engaku zalim dan jika engkau berprasangka maka janganlah engaku menyelidiki." Ertinya, ,seseornag manusia apabila dia merasakan ada hasad didalam hatinya kepada orang lain maka wajib baginya untuk tidak berbuat zalim kepada orang itu, baik dengan ucapan mahupun dengan perbuatan

2. Berfatwa Tanpa Ilmu
Fatwa adalah kedudukan yang agung, pelakunya mencurahkan fikiran untuk menjelaskan apa - apa yang samar bagi umat tentang urusan agama mereka dan membimbing mereka ke jalan yang lurus. Oleh kerana itu, kedudukan ini tidak boleh disandang kecuali ahlinya. Maka wajib bagi setiap hamba bertakwa kepada Allah aga

r tidak berbicara kecuali berdasar ilmu. Sesungguhnya diantara kejahatan terbesar adalah jika seseorang mengatakan tentang sesuatu bahawa ini halal, padahal dia tidak tahu bahawa Allah mewajibkannya. Sesungguhnya ini adalah kejahatan dan adab yang jelek terhadap Allah.

3. Kibr (sombong)
Nabi Muhammad S.A.W. telah mentafsirkan makna fibr dengan penafsirang yang jelas. Beliau bersabda, "Kibr (sombong) adalah menolak kebenaran dan meremehkan manusia."

Termasuk sombong adalah bila seseorang memba
ntah orang yang mengajarinya, baik dengan memperpanjang pembicaraan ataupun dengan adab yang buruk terhadapnya. Termasuk sombong juga menganggap rendah kepada orang yang belajar kepadanya dari kalangan orang yang lebih rendah daripadanya. Sombong boleh menyebabkan seseorang terhindar dari ilmu.

4. Buruk sangka
Diantara hal yang wajib dihindari oleh penuntut ilmu adalah berburuk sangka kepadaorang lain. Seperti mengatakan, "Dia tidak bershadaqah kecuali kerana riak," Allah berfirman, "Wahai orang - orang yang beriman, jauhilah kalin kebanyakan prasangka."




Tiada ulasan:

Catat Ulasan