13 Oktober 2011

RESUME PENTING UNTUK TEMUDUGA

Resume yang efektif mestilah memberikan tanggapan pertama (first impression) yang baik kepada pembacanya. Samada resume Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris, jika penulisan resume anda dipenuhi kesalahan ejaan yang ketara manakala kertas yang digunakan pula nampak terperonyok dan comot, tak payah susah - susah tunggu panggilan temuduga. Anggaplah anda telah tewas sebelum perjuangan kerjaya anda bermula.

Ada pulak sebahagian golongan yang terus print resume dari Jobstreet. Senang cerita, katanya. Memanglah senang. Lagi senang untuk future employer menilai diri anda - 'jenis tak tau berusaha'. Dan lagi senang untuk resume anda menjadi 'halimunan' di balik timbunan resume yang lain. Segelintir pandang je, hilang mood nak baca.Nothing interesting or catchy. Jadi, tolonglah... elakkan sama sekali ye?

Of course, isi kandungan resume adalah yang paling penting sekali. Maklumat di dalam resume anda mestilah tersusun, mudah dibaca dan results-oriented.

Resume yang efektif menawarkan yang berikut:

  • Memenuhi keperluan majikan. Majikan biasanya akan mengambil pekerja yang memenuhi kriteria tertentu yang diperlukan untuk jawatan tersebut. Resume anda mestilah menggambarkan bahawa andalah orang yang paling layak.

  • Mempamirkan anda sebagai aset. Menekankan pencapaian anda di bidang yang berkaitan dan menunjukkan bahawa anda adalah adalah prospek terbaik dengan kebolehan yang ada pada anda. Membekalkan data yang membuktikan anda telah menjalankan tanggungjawab yang lepas dengan jayanya dan telah menyumbang secara konsisten kepada perkembangan syarikat.

  • Data yang terang yang jelas. Ingat! Majikan biasanya akan menerima ratusan permohonan untuk jawatan kosong setiap hari. Semasa proses menyaring resume - resume tersebut, purata masa yang diambil untuk untuk membaca satu resume adalah 15 saat atau kurang. Jadi, pastikan maklumat dalam resume anda adalah terang, jelas dan mudah dibaca.

  • Menyiapkan anda untuk proses temuduga. Kandungan resume yang baik akan membantu anda untuk fokus kepada pencapaian serta kerjaya impian anda. Ia juga menolong pemprosesan data minda untuk menjawab soalan - soalan yang mungkin dikemukakan semasa temuduga. Apabila anda mengenali diri anda sendiri (dari segi apa yang telah capai setakat ini dan apa yang anda boleh sumbangkan di tempat baru), anda akan lebih yakin untuk mengharungi temuduga.

    Format resume

    Bagaimana sepatutnya format resume anda? Apa font yang disyorkan? Perlukah mengepilkan gambar? Cuba lihat beberapa free tips yang saya berikan di bawah.

    Anda masih boleh menggunakan tips yang sama untuk resume Bahasa Melayu.

    1. Hadkan resume anda kepada tiga muka surat.

    Jangan panjang melalut dan jangan terlalu ringkas. Graduan kita suka resume panjang - panjang. Kadang kadang tebal resume mengalahkan tebal dictionary. Padahal baru setahun jagung bekerja.

    Jika anda lihat pasaran luar negara, kebiasaan format resume yang standard adalah terhad kepada satu mukasurat sahaja. Tetapi di Malaysia, panjang yang disyorkan adalah di antara dua hingga lima muka surat (bergantung kepada pengalaman).

    tiada pengalaman profesional1 - 2 mukasurat
    kurang dari 3 tahun pengalaman profesional2 - 3 mukasurat
    lebih dari 3 tahun pengalaman profesional3 - 5 mukasurat

    Bila resume terlalu panjang, majikan pun rasa berat nak go through . Ada banyak lagi resume untuk mereka nilai. Hasilnya, resume anda akan dibaca secara kasar dan lompat - lompat. Resume anda juga tidak akan mendapat perhatian yang sewajarnya. Rugi kan?

    2. Jangan mengabaikan maklumat yang penting kerana nak ringkaskan resume.

    Sekiranya resume anda terlalu penuh, anda perlu melakukan sedikit editing dan fokus kepada maklumat yang paling relevan dengan bidang anda. Jangan pula mengecilkan saiz font,membesarkan margin atau membuang spacing semata - mata nak muatkan dalam tiga muka surat.

    Pendek kata, jangan berkompromi dengan layout resume anda! Resume yang nampak semak boleh menjejaskan bacaan dan minat bakal majikan.


    3. Staple dan nomborkan setiap muka surat.

    4. Sebaiknya kepilkan gambar hanya jika anda diminta berbuat demikian.

    Gambar berukuran pasport disyorkan. Jangan meletakkan gambar yang nampak tidak profesional di mata bakal majikan.

    Gambar anda dengan pose yang manja lebih afdal diletak dalam Myspace atau Facebook.

    5. Gunakan satu bahasa.

    Bahasa rasmi yang diterima pakai di kebanyakan sektor swasta Malaysia adalah Bahasa Inggeris. Sekiranya anda memohon untuk kerja kerajaan, sila gunakan resume Bahasa Melayu.

    6. Gunakan format MS Word atau PDF.

    Dua aplikasi ini adalah yang paling biasa digunakan.

    7. Gunakan format font jenis 'Arial' (my recommendation )

    Kajian telah membuktikan bahawa font jenis 'Arial' lebih nampak lebih profesional dan mudah dibaca. Pilihan kedua adalah 'Times New Roman'.

    Jangan gunakan font yang nampak saja cantik tetapi mampu menjulingkan mata pembacanya.

    8. Pilih saiz font yang sesuai.

    Jangan gunakan saiz yang lebih kecil dari 10 points untuk body resume. Terbaik adalah saiz 11. Maksima 12 poin. Header boleh menggunakan font yang lebih besar: satu atau dua poin lebih besar dari body resume.

    9. Jangan gunakan pelbagai format font dalam satu resume.

    Kebudakkan sungguh (!) Pilih satu dan kekalkan untuk keseluruhan resume.

    10. Highlight menggunakan format Boldface.

    Menggunakan format 'bold' boleh menolong untuk menekankan elemen penting dalam resume dan menarik perhatian pembaca kepada perkara tersebut. Jangan pulak 'bold' sakan sampai hilang efek yang dikehendaki!

    11. Gunakan Caps Lock dan format Underline untuk tajuk - tajuk sahaja.

    Itupun dengan berpada. Jangan gunakan 'underline' untuk perkataan atau frasa dalam bodyresume. Elakkan sama sekali penggunaan 'Caps Lock' untuk body resume.

    12. Elakkan penggunaan format Italic.

    'Italic' biasanya digunakan dalam cetakan untuk menekankan perkataan atau frasa. Ia kurang sesuai digunakan untuk dokumen - dokumen profesional. Tetapi, sekiranya keseluruhan resume anda dalam bahasa Melayu, anda boleh menggunakan 'italic' untuk perkataan bahasa Inggeris, dan sebaliknya.

    13. Gunakan margin.

    Tinggalkan sekurang - kurangnya margin satu inci di muka atas, bawah dan untuk dua tepi. Margin yang sebegini memberikan rupa yang kemas kepada format resume anda.

    Jangan gunakan border yang kurang dari setengah inci.

    14. Gunakan format single-spacing untuk body, dan format double-spacing untuk perenggan dan tajuk.

    15. Gunakan format bullets untuk highlight pencapaian.

    Isi penting kerap tenggelam dalam format perenggan. Penggunaan 'bullets' menolong menyusun maklumat yang berkaitan dan menekankan kepentingannya. Jangan melebihi dari sepuluh 'bullets' untuk satu perenggan.

    16. Hadkan panjang perenggan kepada tidak lebih dari 5 atau 6 baris.

    17. Gunakan layout resume (style/design) yang nampak profesional.

    Ada dua sebab. Pertama, format resume anda akan nampak berbeza dari yang lain. Jadi, menarik perhatian pembaca dengan sekali pandang.

    Kedua, orang dah tak minat tengok resume ala biodata budak sekolah rendah.

    18. Keep it simple .

    Jangan cuba menggabungkan tiga atau empat format stail yang berbeza untuk satu resume. Pilih satu dan kekalkan untuk keseluruhan format resume.

    19. Jangan gunakan font berwarna - warni (lebih dari satu warna).

    Jangan!

    20. Semak semula.

    Baca resume anda seberapa banyak kali yang boleh. Anda boleh meminta bantuan orang lain untuk membaca dan menilai resume anda. Pastikan segala panduan resume telah anda patuhi termasuk penggunaan ejaan yang betul.

    Nuffnang Ads

    2. Jangan mengabaikan maklumat yang penting kerana nak ringkaskan resume.

    Sekiranya resume anda terlalu penuh, anda perlu melakukan sedikit editing dan fokus kepada maklumat yang paling relevan dengan bidang anda. Jangan pula mengecilkan saiz font,membesarkan margin atau membuang spacing semata - mata nak muatkan dalam tiga muka surat.

    Pendek kata, jangan berkompromi dengan layout resume anda! Resume yang nampak semak boleh menjejaskan bacaan dan minat bakal majikan.


    3. Staple dan nomborkan setiap muka surat.

    4. Sebaiknya kepilkan gambar hanya jika anda diminta berbuat demikian.

    Gambar berukuran pasport disyorkan. Jangan meletakkan gambar yang nampak tidak profesional di mata bakal majikan.

    Gambar anda dengan pose yang manja lebih afdal diletak dalam Myspace atau Facebook.

    5. Gunakan satu bahasa.

    Bahasa rasmi yang diterima pakai di kebanyakan sektor swasta Malaysia adalah Bahasa Inggeris. Sekiranya anda memohon untuk kerja kerajaan, sila gunakan resume Bahasa Melayu.

    format resume 2

    6. Gunakan format MS Word atau PDF.

    Dua aplikasi ini adalah yang paling biasa digunakan.

    7. Gunakan format font jenis 'Arial' (my recommendation )

    Kajian telah membuktikan bahawa font jenis 'Arial' lebih nampak lebih profesional dan mudah dibaca. Pilihan kedua adalah 'Times New Roman'.

    Jangan gunakan font yang nampak saja cantik tetapi mampu menjulingkan mata pembacanya.

    8. Pilih saiz font yang sesuai.

    Jangan gunakan saiz yang lebih kecil dari 10 points untuk body resume. Terbaik adalah saiz 11. Maksima 12 poin. Header boleh menggunakan font yang lebih besar: satu atau dua poin lebih besar dari body resume.

    9. Jangan gunakan pelbagai format font dalam satu resume.

    Kebudakkan sungguh (!) Pilih satu dan kekalkan untuk keseluruhan resume.

    10. Highlight menggunakan format Boldface.

    Menggunakan format 'bold' boleh menolong untuk menekankan elemen penting dalam resume dan menarik perhatian pembaca kepada perkara tersebut. Jangan pulak 'bold' sakan sampai hilang efek yang dikehendaki!

    11. Gunakan Caps Lock dan format Underline untuk tajuk - tajuk sahaja.

    Itupun dengan berpada. Jangan gunakan 'underline' untuk perkataan atau frasa dalam bodyresume. Elakkan sama sekali penggunaan 'Caps Lock' untuk body resume.

    12. Elakkan penggunaan format Italic.

    'Italic' biasanya digunakan dalam cetakan untuk menekankan perkataan atau frasa. Ia kurang sesuai digunakan untuk dokumen - dokumen profesional. Tetapi, sekiranya keseluruhan resume anda dalam bahasa Melayu, anda boleh menggunakan 'italic' untuk perkataan bahasa Inggeris, dan sebaliknya.

    13. Gunakan margin.

    Tinggalkan sekurang - kurangnya margin satu inci di muka atas, bawah dan untuk dua tepi. Margin yang sebegini memberikan rupa yang kemas kepada format resume anda.

    Jangan gunakan border yang kurang dari setengah inci.

    14. Gunakan format single-spacing untuk body, dan format double-spacing untuk perenggan dan tajuk.

    15. Gunakan format bullets untuk highlight pencapaian.

    Isi penting kerap tenggelam dalam format perenggan. Penggunaan 'bullets' menolong menyusun maklumat yang berkaitan dan menekankan kepentingannya. Jangan melebihi dari sepuluh 'bullets' untuk satu perenggan.

    16. Hadkan panjang perenggan kepada tidak lebih dari 5 atau 6 baris.

    17. Gunakan layout resume (style/design) yang nampak profesional.

    Ada dua sebab. Pertama, format resume anda akan nampak berbeza dari yang lain. Jadi, menarik perhatian pembaca dengan sekali pandang.

    Kedua, orang dah tak minat tengok resume ala biodata budak sekolah rendah.

    18. Keep it simple .

    Jangan cuba menggabungkan tiga atau empat format stail yang berbeza untuk satu resume. Pilih satu dan kekalkan untuk keseluruhan format resume.

    19. Jangan gunakan font berwarna - warni (lebih dari satu warna).

    Jangan!

    20. Semak semula.

    Baca resume anda seberapa banyak kali yang boleh. Anda boleh meminta bantuan orang lain untuk membaca dan menilai resume anda. Pastikan segala panduan resume telah anda patuhi termasuk penggunaan ejaan yang betul.

    Anda tidak semestinya memenuhi kesemua 20 kriteria di atas untuk format resume. Mungkin ada yang tidak sesuai atau tidak memenuhi kehendak bidang anda. Contohnya, anda ingin memohon kerja kosong dalam bidang grafik. Anda boleh mengabaikan tips nombor 5, dan sebaliknya menggunakan aplikasi grafik untuk mempersembahkan resume anda dengan lebih baik. Secara tidak langsung, bakal majikan juga dapat melihat skil anda di situ.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan