06 Oktober 2011

Tips Menjawab Peperiksaan

Terdapat beberapa tips yang boleh digunakan. Antaranya ialah :-



1. Semak jadual



Menyemak jadual peperiksaan penting bagi menentukan masa cukup untuk belajar, khususnya pada saat-saat akhir ini. Latihan mesti diteruskan mengikut kertas peperiksaan yang akhir diduduki terlebih dahulu. Ini kerana apabila tiba hari peperiksaan, calon akan belajar subjek yang akan diuji pada hari pertama peperiksaan.


2. Kunci peperiksaan


Apakah kunci kepada peperiksaan? Peperiksaan menuntut calon membuat banyak latihan dan ulang kaji bagi mengingati pelajaran selain mengelak diri daripada lupa fakta ketika menjawab.


3. Tentukan keutamaan



Belajar pada saat-saat akhir juga perlu mengutamakan mata pelajaran atau kemahiran yang masih belum atau kurang dikuasai. Dalam hal ini, jangan sekali - kali belajar subjek yang anda sukai sahaja, sebaliknya merangkumi semua. Ini kerana, setiap peperiksaan akan membabitkan semua mata pelajaran.


4. Banyak mengingat dan buat kaitan

Mengingat adalah satu perkara yang penting yang mesti dilakukan calon dalam peperiksaan. Pelbagai cara boleh digunakan untuk mengingat. antaranya belajar berulang kali mengenai sesuatu kemahiran.



5. Elakkan terbabit dengan situasi yang boleh mengganggu perasaan


Menjelang peperiksaan, pelbagai dugaan yang mungkin dihadapi. Oleh itu, anda seharusnya sentiasa bersedia menghadapi apa sahaja dugaan yang boleh mengganggu perasaan.


6. Berdoa dan bertawakal



Sering kali kita was - was ataupun tidak yakin dengan apa jua kita lakukan. Dalam hal peperiksaan, anda tidak seharusnya kurang yakin dengan kemampuan diri jika sudah membuat persiapan rapi sejak awal lagi. Sepatutna kikta berdoa dan bertawakal kepada Allah SWT kerana usaha itu adalah senjata terakhir bukan sahaja untuk membina keyakinan diri, malah mencapai kejayaan.


Jadi, bagaimana persediaan anda sekarang?












Tiada ulasan:

Catat Ulasan